Aktuális számunk hirdetői

Nincs vége az áremeléseknek ...segít az Europapier

Olvasóink értékelése:  / 0
ElégtelenKitűnő 

Kéri Péter, az Europapier Budapest Kft. paper and packaging divíziójának értékesítési vezetője elemzi olvasóinknak a hazai és a nemzetközi tendenciákat. A nyomdaiparnak további papíráremelésekkel kell számolnia, amit szükségszerűen tovább kell hárítania megrendelői felé. A helyzeten a papírkereskedők és a nyomdák intenzívebb együttműködése könnyíthet.

Mintegy két éve folyamatosan emelkednek a papírárak. Papírgyárak zárnak be, gazdasági nehézségeiket öncsődeljárásokkal próbálják megoldani, termékmárkák szűnnek meg egyik napról a másikra. A papírgyárak csökkentik termelési kapacitásaikat, kvótarendszert vezetnek be a papírkereskedőknél. Mit tehet ilyen helyzetben egy magyarországi papír-nagykereskedő?

 

Heinzel csoport

 

Közép- és Kelet-Európa legjelentősebb papír-nagykereskedője, az Europapier 2014 óta tartozik a 2009-ben alapított Heinzel Holdinghoz. Maga a Heinzel csoport rendkívül dinamikusan fejlődik, hiszen forgalma 2009-ben mintegy 530 millió euró volt, és 2016-ban már meghaladta az 1,76 milliárd eurót. Tevékenységét két nagy terület jellemzi: a papír, főleg cellulóz és alapanyagok gyártása, ezeket Ausztriában, Németországban, Észtországban lévő gyáraiban végzi. A másik nagy terület a kereskedelem, ahol négy kereskedelmi csatorna is rendelkezésére áll. Több mint négymillió tonna papírt és papíripari alapanyagot értékesít. Ebből 33,2% saját termék értékesítéséből és 66,8% más papírok értékesítési forgalmából áll. A saját termelés 38,4%-a cellulóz alapanyag, 39,4% publikációs papír és 22,2% csomagolóanyag-papír.

2016-ban a cellulóz világpiaci értékesítése meghaladta a 2,5 millió tonnát. A papír esetében az Europapier International közel 600  ezer  tonna  árut  forgalmazott  Közép- és Kelet-Európában. Ezt 68 ezer tonna raktárkapacitásával segítette, 13 leányvállalatánál 850 termékspecialista több mint 5000 terméket és megoldást kínál naponta mintegy 2000 vevőnek.

 

Europapier Budapest Kft.

 

Közel egy éve, 2017. év végéig jelentős szervezeti változás történt az Europapier Budapest Kft. rendszerében. Udvarvölgyi Sándor ügyvezető irányításával a magyarországi papír-nagykereskedő három divíziót hozott létre. Kéri Péter a grafikai- nyomdaipari papírok értékesítési vezetője, Kócsó Tamás az irodai papírok részlegéért felel, Tordai Szabolcs pedig a higiéniai divízió értékesítési vezetője.

Igazi nyomda- és papíripari szakember Kéri Péter, hiszen 2002-ben diplomázott nyomdamérnökként, és azóta folyamatosan a nyomdaiparban, majd pedig a papírkereskedelemben tevékenykedik. Pozícióját az Europapiernál 2017 nyara óta tölti be. Munkáját ma a grafikai papírok divíziójában Bayer Krisztina, Karácsonyi Zsuzsanna, Szabó Tünde segíti Budapesten, Kelet-Magyarországért Petrovszki Tamás és Szabó-Botrágyi Anita, Nyugat-Magyarországért pedig Péterfai Zsolt felel. A kreatív- és designpapírok szakértője Murai Gabriella. A csomagolópapírok értékesítése szintén a divízió feladata.

„Elmondható, hogy 2017-ben az Europapier Budapest sikeres évet zárt, hiszen stabil forgalom és nyereséges gazdálkodás jellemezte. Meggyőződésem szerint cégünk rendelkezik Magyarországon a legnagyobb vevői lefedettséggel, azonban ennek folyamatos bővítésére törekszünk.”

Jelenleg az Europapier teljes raktárkapacitása meghaladja a 13 ezer raklap-tárhelyet. A Harbor Parkban lévő központi raktár és a Lomb utcai Cash & Carry áruház gyakorlatilag minden nyomdaipari és kommunikációs felhasználásra készletről kínál papírtermékeket. A specialitások beszerzésére pedig a bécsi központi raktárból történő néhány napos átfutás ad megoldást.

 

Piaci tendenciák

 

„Sajnálatos módon a világpiacon másfél- két éve folyamatosan áremelkedések söpörnek végig. Ezt sem a kereskedőknek, sem a nyomdáknak nem könnyű menedzselni. 2017-ben például volt olyan papírgyár,   amely   négyszer   emelte   papírárait. A magyarországi papírkereskedők már 2018 elején kénytelenek voltak áraikat felfelé módosítani, amely folyamat biztosan nem ért véget, és a piaci résztvevőknek további áremelkedéssel kell kalkulálniuk még  ebben  az  évben  is.”  Kéri  Péter  szerint a gyárak papíráremelését a kereskedők nem tudják megakadályozni, mert ez a növekvő nyersanyag-, energia- és környezetvédelmi költségeken, valamint a megváltozott globális kapacitás és kereslet egyensúlyán alapul.

Maguk a papírgyárak is a legkülönbözőbb módon próbálják csökkenteni az áremelkedés ütemét, ennek következtében viszont számos gyár bezár, illetve gyártókapacitását más jellegű termékre, főleg hullámkarton és csomagolástechnikai papírok gyártására állítja át. Pénzügyi nehézségei leküzdése érdekében már idén is több gyár öncsődöt jelentett. „Általános tendenciának mondható, hogy folyamatosan szűkülnek a gyártási kapacitások, és azok átrendeződésre is kerülnek. Mindez további árnövekedést indukál.”

Növeli az árakat az is, hogy főleg az ofszetpapírgyártók korlátozzák a gyártási mennyiségeket, sőt, a papírkereskedőknek kvótákat szabnak meg. Így kívánják befolyásolni a kereslet-kínálatot, valamint javítani a forgási sebességet. Problémát jelent a piac szempontjából a közvetlen-direkt gyári szállítások növekedése. Ezzel a papírgyárak a papírkereskedők életét keserítik meg, ugyanakkor a piaci árat is negatívan befolyásolják, mivel ezek egyenlőtlen feltételeket teremtenek a felhasználó nyomdák között, még akkor is, ha azok korrekten járnak el. Ugyanakkor a papír- nagykereskedők hiába minimalizálják kereskedelmi árrésüket, mégis a direkt szállítás nagyságrendjétől függően jelentősebb árkülönbözet mutatkozhat.

„Mindezek ellenére megállapítható, hogy a hazai nyomdaipari piac folyamatosan fejlődik, ha kismértékben is, de nő a papír felhasználása is. Folytatódik a technológiai beruházások révén a koncentráció és a kapacitásbővítés is. Mindez pozitív, de ezzel szemben a belső hazai piac ezt a növekedést nem tudja ilyen mértékben lekövetni, így egyre több nyomdai vállalkozásnak export felé kell fordulnia. A papírpiac szempontjából ennek egyik következménye, hogy sok esetben a megrendelő külföldről  szállítja  be  az  alapanyagokat,  ami a nyomda számára is nehézséget okoz, hiszen csökken a szabadságfoka, nő az ipari bérmunka aránya.”

Magyarországon 2017-ben nőtt a mázolatlan ofszetpapírok felhasználása. A műnyomópapír-piac kismértékben növekedett és az irodai papírok szegmense minimálisan változott. Folytatódik a nyomdaipari centrumok kialakulása, melyek plusz feladatot jelentenek a papírkereskedőknek, hiszen szűkítik a forgalmat és az árrést is. Éles harcot vívnak a beszállítók.

 

Miben segíthet az Europapier?

 

„Nagy biztonságot és stabilitást jelent az Europapier Budapest megrendelőinek az Europapier  Internationalhoz, ill. a Heinzel csoporthoz történő tartozás. A csoportnak jelentős az alapanyag-gyártása, és az Europapier nagyságrendje miatt kedvezőbb pozícióban tud tárgyalni a papírbeszállító gyárakkal. Mindemellett a jelentős puffer-raktárkészlet segít kiegyenlíteni a kereslet-kínálat közötti egyenlőtlenségeket.” 2017-ben az Europapier Budapest nagy biztonsággal, folyamatosan szállította termékeit a nyomdáknak. Akár másfél hónapos   pufferhatást   is  el  tudott  érni,  és a kvótarendszer bevezetése sem okozott problémát. Ehhez folyamatosan új beszállítókat és termékeket vett fel a kínálati listára mind a grafikai, mind pedig a speciális papírok területén. Így a nyomdák számára kevésbé voltak érezhetőek a gyárleállások vagy termékmárkák megszűnése.

Raktárkészletének nagyságrendjét felhasználva, az Europapier Budapest késleltetni tudja az áremelések időpontját, azonban a nyomdáknak tudomásul kell venni, hogy a papírgyárak korlátozott árgaranciát adnak, s gyakorlatilag egyetlen gyártó sem ad éves árat, ami természetesen megnehezíti a tenderezést. „A nyomdáknak a megrendelőik felé tudatosítaniuk kell a papíralapanyag-árak emelkedését, meg kell tudniuk magyarázni megrendelőiknek. Meg kell értetniük ezt a folyamatot, és hosszú távon be kell építeniük, realizálniuk kell vállalási áraikban. Az Europapier Budapestnél a vevő áll a középpontban, nekünk állandóan ott kell lennünk, és azonnal reagálnunk kell a problémáikra, alternatív megoldásokat kell adnunk. Ezért folyamatosan fejlesztjük a nyomdákkal történő együttműködésünket.”

Hiszünk abban, hogy a nyomdák a beszállítóikkal vállvetve, szorosan együttműködve sikeresek lesznek.

 

 

 

Share

Kiegészítő információk