Kampányból stratégia

Olvasóink értékelése:  / 0
ElégtelenKitűnő 

Szövetség: szakemberképzés első eredményei

Bármennyire is fájdalmas kimondani, eljelentéktelenedett a szakma az elmúlt harminc év alatt. Kiírtuk a nyomdászképzést is. A Nyomda- és Papíripari Szövetség a szakma presztízsének visszaállítása mellett az oktatás fejlesztésén is dolgozik. Dr. Peller Katalin ügyvezető igazgató arról tájékoztatja olvasóinkat, hogyan vált a kampányból stratégia, hogyan segíti a szövetség idén árbevételének 12%-os felhasználásával a nyomdaipar szakmai középfokú és felsőfokú képzését, a továbbképzéseket.

Sajnos a pályaválasztó fiatalok többsége nem is hallott a nyomdászatról. Ha mégis, akkor téves információkhoz köti, mint például koszos, elavult, megszűnőben lévő ágazat. Nem is érti, hogy digitális kütyük helyett miért venne nyomdaterméket a kezébe. Nem csoda hát, hogy még egyre gyengülő tanulmányi átlaggal sem jelentkeznek nyomdaipari szakmákra vagy felsőfokú képzésre.

 

Nem csak promotálni kell

Népszerűsíteni kell tehát a szakmát és a nyomdászképzési lehetőségeket. Ez nemcsak promóciót jelent, hanem fel kell venni a versenyt más szakmákkal. Olyan ismert területekkel kell megküzdenünk a pályaválasztókért, mint pl. az autóipar, a gasztronómia vagy akár a rendőrség. Ki kell hallatszani   a   nagy   kommunikációs   zajból, le kell győzni akár az Audit vagy a Mercedest. Nem lehet a nagyközönséget vagy a fiatalokat néhány fekete-fehér, gyengén tipografizált A/5-ös szórólappal megnyerni. Gondosan felépített marketingkommunikációra van szükség, olyan programokat kell szervezni, amelyek az „akár kényszerből behajtott” gyerekek érdeklődését felkelti, és nem akarnak elmenni. Szerencsére a szövetség tagvállalatai jó példákat mutattak erre. Nem lehet ötletszerűen, gyenge intenzitással ezt a munkát végezni

.

Kampányból stratégia

Európai szinten ismerték fel a papírgyártók, a kiadók és a nyomdák, hogy népszerűsíteni kell a papír felhasználását. Erre programot szerveztek Print Power és Two Sides néven. A Nyomda- és Papíripari Szövetség mindkét programban részt vett.

A Print Power a nyomdatermékek megrendelőinek, felhasználóinak bizonyítja a printmédiák hatékonyságát, versenyképességét a digitális termékekkel szemben. A Two Sides a papír és a nyomtatás pozitív környezeti tulajdonságai mellett hiteles információkkal cáfolja a digitális lobbi által elterjesztett tévhiteket. A szövetség a központi anyagokat speciális magyar vonatkozású tényekkel, sikersztorikkal egészítette ki. Továbbfejlesztette ezt Papírmánia elnevezésű kampányával, amely a tévhitek cáfolására országos gyermekrajzversenyt rendezett a 10–14 éves korosztálynak. Ezt Print: a Te jövőd! címmel oktatási kampányanyag elkészítése követte, amely a szövetség tagjai számára ingyenesen rendelkezésre áll. Célja, hogy a hazai nyomdák az ország minden területén egységesen ismertessék a szakma szépségét a beiskolázás előtt álló fiatalok és szüleik számára, a  valós  szakmai  színvonalát  mutassák  be a perspektivikus jövő ismertetése mellett. Ezek a kampányok országosan is tájékoztattak a szakképzési lehetőségekről, valamint  az  országos  oktatási  adottságokról. A marketingkampány-anyagot a nyomdák cégszinten tudják megszemélyesíteni.

Facebook-oldalakat és weboldalt (többek között a www.printjovoje.hu) működtet a szövetség, ahol az akcióban lévő vállalatok saját mikrosite oldallal mutatkozhatnak be. A printjovoje.hu tartalmazza az oktatási intézmények adatait, nyomdalátogatási programokat, szakmát népszerűsítő kisfilmeket. A Print: a Te jövőd! kampányban az Alföldi Nyomda, az ANY Biztonsági Nyomda, az Europapier, az Érdi Rózsa Nyomda, a Gelbert ECOprint, a Keskeny Nyomda, a Konica Minolta, a Lapcom Kiadó, a Manroland Magyarország, a Marzek Kner  Packaging  Kft.,  az  Oláh  Nyomda, az OOK Press, a Pauker Holding, a Pátria Nyomda, a Prime Rate Kft., az STI Petőfi Nyomda, a Szekszárdi Nyomda vesz részt.

Oktatási  bizottságot  működtet  a  szövetség, melynek szervezésében rendszeresen egyeztetnek a közép- és felsőfokú szakmai oktatásban részt vevő intézmények, amelyek Budapesten, Egerben, Kecskeméten, Debrecenben és Békéscsabán működnek. Az oktatási intézmények és az ipart képviselők lehetőségeinek és igényeinek nagyvonalú meghatározása után a nyomdaipari szövetség országos felmérést végzett a szakemberképzés vonatkozásában. Ezután azonnali és középtávú célok kerültek meghatározásra, amelyeket a szövetség 2017. évi oktatási munkatervében rögzített. Ennek megvalósítása érdekében oktatási referens munkakört hozott létre, amit Szilágyi Judit tölt be, és megindult a szakma által dedikált munka.

 

Pályaválasztási rendezvények

Követi eddigi gyakorlatát a szövetség. Tagvállalataival évek óta részt vesz az Óbudai Egyetem Állásbörze pályaválasztási rendezvényén. A nyomdaipari szakmunkásképzés előmozdítása érdekében szinte napi kapcsolatot tart az ország kormányhivatalaival, úgymint Budapest Főváros, Bács-Kiskun megyei, Békés megyei, Csongrád megyei, Fejér megyei, Győr-Moson-Sopron megyei, Hajdú-Bihar megyei hivatalokkal. Emellett állandó az együttműködés a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarával is. Megkezdte a lobbizást a nyomdaipari technikus és könyvkötő szakmák hiányszakmává nyilvánításáért. Ennek elnyerése esetén a szakmai oktatás előnyös helyzetbe kerül. Részt vesz a SzakMÁzz! országos rendezvényeken, márciusban a budapesti MOM Parkban, októberben a budapesti Hungexpo területén, valamint október-november hónapban az ipar képviselteti magát a kecskeméti, kalocsai, bajai, székesfehérvári, győri és debreceni rendezvényeken.

Oktatási vitafórumot rendezett a szövetség a budapesti PPDexpo szakmai kiállításon.

Nyári Print Tábor néven mintegy 300 gyermek nyomdalátogatásokon vehetett részt, és megismerhette a budapesti Keskeny Nyomda, a Prime Rate és a Xerox Nyomda csúcstechnológiáját, valamint Veszprémben az OOK Press Nyomda korszerű speciális megoldásait. További kétszáz, 12–14 éves gyermek üzemlátogatásának szervezése folyik napjainkban.

 

Segédgépmesteri képzés

Dr. Szabó Tímea, a Folprint Nyomda ügyvezető igazgatójának felvetésére a szakma azonnali megoldást keresett a szakmunkáshiány enyhítésére. A nyomdaipari szövetség ofszetgépmester alaptanfolyam címmel segédgépmesteri szakmai képzést szervezett meg és indított el

Az ötlettel mindenki egyetértett, és 16 cég 28 fővel jelentkezett is. Sajnos a konkrét megvalósításnál már csak négy cég delegálta nyolc dolgozóját. A nem szakmai végzettségű dolgozók eredményes vizsgájuk után oklevélben részesültek, ami államilag ugyan nem elismert végzettség, de a tapasztalatok szerint mind a részvevők, mind a delegáló nyomdák sikernek minősítik ezt a képzési formát. A tanfolyam 100 óráját 10 alkalommal, pénteki, illetve szombati napokon rendezték meg. A tematikát a Reálszisztéma Dabasi Nyomda Zrt. szakemberei, Lovász Kálmán és Meinzl Zoltán készítették. Ezt felhasználva magát az anyagot az Óbudai Egyetem tanárai, Prókai Piroska és Görgényi-Tóth Pál állították össze. A vidéki nyomdák ezt az oktatási anyagot megvásárolhatják, ahol a szövetséghez tartozó vállalatok kedvezményben részesülnek.

 

Felnőttképzés

Budapest volt a nyomdászképzés központja, hiszen a nyomdaipar jelentős része ma is Budapest és vonzáskörzetében működik, ezért a szakma fokozottan támogatja a Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrum Szily Kálmán Műszaki Szakgimnáziuma, Szakiskolája és Kollégiuma Tótfalusi Nyomdaipari Tagozatának szakképzését. Ebben az intézményben 2005 óta nem indult könyvkötészeti oktatás. A szövetség munkájának köszönhetően 2017 őszétől újra megindul 30 fővel a könyvkötő- és nyomtatvány-feldolgozó ingyenes esti képzés. Ennek időtartama két év, előfeltétele az érettségi vagy a 10. befejezett osztály. Szintén szakmai sikernek könyvelhető el, hogy ugyanígy szeptembertől gépmesteri képzés is elindul nyomdaipari technikus elnevezéssel, ahol nyolc fő vesz részt.

 

Fény az alagútban

„A nyomdászképzés területén fél év alatt nem változik meg az, ami 20-25 év alatt történt. Bár ne történt volna! Mégis az eddigi eredmények biztatóak. Azonban mindenkinek látnia kell, hogy ezt a munkát legalább 2-3 évig tovább kell vinni, és még nagyobb intenzitással, még több nyomda részvételével, az oktatási intézmények még aktívabb közreműködésével folytatni kell, különben az eddigi munka eredménye is elvész.”

Nemzetközi összehasonlításban sem állunk rosszul. Természetesen Németország előttünk jár, példaértékű lehet. Dániában most indítják a kampányt, Németország is kidolgozott egy marketingkampány-anyagot, amit Magyarország a Print: a Te jövőd! néven már korábban megtett,  és  Anglia  az  az  ország,  ahol a magyarhoz hasonló oktatási formákat indítottak el.

A nyomdaipari szövetség az ofszetgépmesteri és a kötészeti képzések elindítása és szervezése  után nagy valószínűséggel a flexoterület irányába is lépni fog.

 

Share

Kiegészítő információk