Aktuális számunk hirdetői

Heidelbergi gépmester-továbbképzés Budaörsön

Olvasóink értékelése:  / 0
ElégtelenKitűnő 

Szépen, hatékonyan 15 000-rel otthon is

Heidelberget senkinek sem kell bemutatni, aki a nyomdaiparban dolgozik. Régebben Magyarországon álmodtak róla, ma már a nyomdák többségében ilyen gépek dübörögnek. Sokan panaszkodtak a rendszerváltás utáni években, amikor az úgynevezett „dominantos” korszak volt, hogy a Print & Publishing hasábjain megjelent heidelbergi hirdetés szlogenje több mint 20 éve a „szépen 15 000-rel” mondat volt. Természetesen az akkori álom, a „szépen 15 000-rel” még nem is volt annyira elvárás, mert inkább keresleti piac volt a mai kínálati helyett, az árat és a gyártási határidőt maga a nyomda határozta meg.

Villámgyorsan elszáguldott 20 év, és az akkori álom, „szépen 15 000-rel” ma már lassan minimum feltétel, de hozzájöttek olyan további meghatározó fogalmak, mint a beigazítási idők csökkentése és az automatizmus legmagasabb szintje. Ma egy nyomda akkor tud a versenyben maradni, ha mindhárom kihívásnak a legmagasabb fokon tesz eleget. A mai felgyorsult világban egy szórólapra csak egy pillantásunk van, egy magazint maximálisan egy órát tartunk a kezünkben, heti egy sportszelet helyett napi kettőt is megeszünk, az élelmiszer minőségét a csomagolása határoz meg, majd rögtön a szelektív kukában találja magát.

Ezeknek a mai kihívásoknak csakis az ultramodern nyomógépek adják meg a megfelelő válaszokat. Majd mindannyian tudjuk, hogy egy Heidelberg nyomdagép nem tartozik az olcsó kategóriába, sajnos még csak a középkategóriába sem, ezért cserébe verhetetlen az előbb említett három kulcsjellemzőben. A gép nyomtatási sebessége „a leggyorsabb, a beigazítási idők használatában magasan a legkisebb, és automatizáltságában messze a versenytársak felett van”...

Igen, igen, igen... egy ideális világban, talán  valahol  Németországban,  igen,  ez így működik, de nyilván ott sem mindenhol. Az ügyfél kiválasztja álmai gépét, a heidelbergi bemutatóteremben meggyőződik, hogy minden paraméterében megtalálta a magas elvárásának megfelelő gépet és technológiát. Aztán a nyomdagép megérkezik a magyarországi telephelyre, és a pár hónapos vásárlás jelentette eufória után szembesül azzal a ténnyel, hogy a beigazítási idők többszörösei a bemutatóteremben látottaknak, hogy a gépsebesség éppen csak a fele az ott látottaknak, és hát a minőség is csak éppen elmegy a kiváló helyett… Az első hirtelen felindulás, hogy átverve érzi magát, úgy érzi, feleslegesen fizetett, és visszakanyarodik oda, hogy húsz év elteltével is álmodik a híres szlogenről, hogy „szépen 15 000-rel”…

Pedig a kulcs ott van a nyomdában, a mindennapok része. Lehet, hogy kevésbé motivált, lehet, hogy már unja a nagy hajtást, lehet, hogy csak rossz periódusát éli az életének, de az is lehet, hogy nincs megfelelően kiképezve! Egy űrhajó a NASA-nál több mint 30 ezer alkatrészből tevődik össze, és egy átlagos űrhajós képzése Amerikában hat év, amely tartalmaz persze fizikai képzést is, de alapvetően az űrhajó kezelése és a vészhelyzetekre való felkészülés a döntő hányad. Egy nyomdagép 8000 alkatrészből tevődik össze, és egy átlagos új gép beüzemelésénél a betanítás nem több mint egy hét!!! Alaphelyzetben is a többszöröse kellene, de Magyarországon már a harmadik nap tömik az új gépet éles munkával, mert minél előbb termelni szeretni, és behozni azt a több hetes kiesést, amit az új gép szállítása okozott. Mivel a helyzetet, hogy a betanítási idő minimum 4-5 hét legyen, éles munka nélkül, nem lehet megoldani, ezért valami mást kellett kitalálni.

Heidelberg elindította gépmester-továbbképzését, minden géptípusra külön tréninganyaggal. Az első tréninget a budaörsi Electroproduct Nyomdában tartották Speedmaster XL75-ös gépeken. A januári hosszú hétvégén 16 gépmester kolléga jelentkezett elméleti és gyakorlati továbbképzésre, de sajnos vagy éppen hál’ istennek   több   mint   harmincan   jöttek   volna, de túl sok jelentkezővel értelmetlenné válna a továbbképzés. Ebben a kísérleti első körben Érsek Róbert, a Heidelberg instruktora tartotta az elméleti és rögtön gépen begyakorolható képzést. A képzés lényege, hogy a gépmester kollégák egy magasabb szintű tudással menjenek haza, tele önbizalommal és égő vággyal, hogy a szerzett tudást kamatoztatni tudják saját gépükön.

A képzés célja, hogy drasztikusan csökkenjenek a beigazítási idők, hogy a kollégák bátran merjék használni a magasabb gépsebességet, érezzék és értsék az összefüggéseket, amiket a szoftverek vezérelnek. Az első etapban az Elektroproduct, a Prospektus Nyomda, a Prime Rate, a Kapitális és az Alföldi Nyomda gépmesterei kapták meg ezt a tréninget.

A hatalmas sikerre való tekintettel a Heidelberg Magyarország folytatja a képzést, és további két továbbképzést szervez 2018-ban, bár már most látják, hogy ez is kevés lesz…

 

Share

Kiegészítő információk