Print & Publishing 164

Olvasóink értékelése:  / 0
ElégtelenKitűnő 

Kedves Olvasó!

Magyarországon mindenki ért a focihoz és az oktatáshoz. Mindenki szakérti, változtat rajta, ha kell, ha nem. Pedig minden változtatás eredménye évek, évtizedek után mérhető. Nem is beszélve a rendszerszemlélet következetességének hiányáról. Én is elkövetem a hibát, elmondom a véleményem.

Szerintem minden iskolatípusnál, az általános iskolától az MSc-ig az oktatók szerepe és felelőssége a legnagyobb. Nekik sem politizálni kell, hanem szaktárgyuk iránt felkelteni az érdeklődést. Csillogjon a diák szeme, büszke legyen jó döntésére, hogy a legszebb hivatást választotta. A tanulókat nem sztrájkra kell felszólítani. Pont ellenkezőleg, rá kell vezetni őket a tanulás, a munka, a tudás, a teljesítmény örömére! Ez főleg elkötelezettség kérdése. A legalacsonyabb súrlódási együtthatóval rendelkező, maximális izomkompressziót biztosító versenydresszbe öltöztetett, milliós jövedelemmel rendelkező, nagy önbizalommal megáldott, de úszni alig tudó versenyző tanár is saját bizonyítványát állítja ki, mondjuk a Duna Arénában.

Mit kellene tanítani?

A szakmai alapokon túl szakmai alázatot és elkötelezettséget kell tanítani. Kreatív szakmánk oktatásánál kreatív módon kell élményt adva rávezetni a gyerekeket az állandó újításra és fejlesztésre, más ismeretek bevonására, összekapcsolására. Így válhatnak alkalmassá az egy életen át tartó tanulásra. A munkát többé nem hozzák helybe, ha igen, akkor azt nem fizetik meg. Nekünk kell megtalálni. Az állami oktatás mindig is nehéz helyzetben, akár lépéshátrányban lesz. Meg kell teremteni az alapokat a jelen igényeinek lefedéséhez és az új ismeretek befogadásához. Mindezt a múlt tapasztalataiból származó tananyaggal és eszközállománnyal tudja megtenni. Irányokat kell meghatározni a pillanatonként változó jövő ismerete nélkül.

Jobb helyzetben van a duális képzés. Nemhogy a középiskolák, az egyetemek sem tudnak több száz milliós-milliárdos korszerű termelőberendezésekből gyártósorokat, oktatóüzemeket felállítani. A vállalkozások viszont szakmáinkban is ilyen rendszereket működtetnek. Saját kockázatuk csökkentése érdekében is kénytelenek a mai kor versenykihívásainak megfelelni tudó szakembereket képezni. Ehhez állami, kereskedői, technológiagyártói segítségre is szükségük van. Szakmai szervezetek tudják koordinálni ezt a tevékenységet, ha a szakma is széles körben akarja és támogatja. Természetesen egyetemeken, intézetekben jövőbe mutató alap- és alkalmazástechnikai kutatásokat kell végezni. Ez persze már a zseni- és tudósképzés kategóriája.

Kampányból stratégia lett!

Felismerte a nyomdászszakma a közép- és felsőfokú szakemberek hiányát. Sőt, ötletek is vannak ennek enyhítésére. Sokan lehetőségeikhez mérten támogatják mind a budapesti, mind pedig a megyei kezdeményezéseket. A Nyomda- és Papíripari Szövetség stratégiai feladatkén koordinálja az azonnali, közép- és hosszútávú szakemberképzést. De ami mindenki számára jó hír: megrezdült a többéves állóvíz. Már látszanak az első eredmények. Mostani számunk több cikke foglalkozik a nyomdászképzéssel. Több közepes és nagyvállalkozás tevékeny részt vállal a közös munkában. Áldozatos munkájuk folyamatos bemutatásával szeretnénk felhívni rájuk a  figyelmet, és még több vállalkozást bekapcsolódásra ösztönözni. Ha minél többen beszállnak, sőt, talán mindenki, akkor nem kérdéses a jövőnk, még a szakember-utánpótlás területén sem.

 

                                                                                             Tolnai László

 

Share

Kiegészítő információk