Aktuális számunk hirdetői

Print & Publishing 166

Olvasóink értékelése:  / 0
ElégtelenKitűnő 

Kedves Olvasó!

Ne reméljen békés, nyugodt évet 2018-ban sem! Továbbra is lehet küzdeni, az utolsó „békeév” a múlt évezredben volt. Bízzunk a jövőben! Kezdjük azzal, amin nem tudunk változtatni, mert még nincs igényünk egy új típusú, globális megoldás keresésére se.

A kereslet-kínálat szabályozását a papírgyárak termékszerkezet-változtatással, termeléscsökkentéssel, kvótarendszer bevezetéssel próbálják számukra kedvező módon megoldani. Emellett folyamatos, többnyire indokolt áremelést hajtanak végre. A gyártók profiltisztítás mellett tervezik növekedésüket. Ezzel, valamint árnövekedéssel egész évben számolnunk kell.

A gépgyártóknál folyamatos a konszolidáció. Most már itt is új korszakot élünk. A kishalak megevése után a nagyok falják fel egymást. Anyag- és technológiabeszállítóink akarva vagy  akaratlanul a piaci verseny csökkentésére törekednek, aminek a végén monopolhelyzetek kialakulásával is számolnunk kell.

Biztos jövőnk van

Szerencsére nő a nyomtatás piaca. Tágul a Gutenberg-galaxis! Minden nyomtatással készül, vagy legalább is minden tömegterméket nyomtatással teszünk művésziesen egyedi példánnyá. Így látszatra nincs két egyforma mobil, ruha, síléc, fürdőszoba vagy üdítő… A klasszikus könyv is feltámadóban van. A nagy digitális reklámzajban a nyomtatott reklámok hatékonysága mérhetően nő, és megelőzik versenytársaikét. A több milliárd tucatnyi tömegterméket egyedi csomagolásuk adja el. Az áruvédelem másodlagos, a hamisítás elleni védelem, nyomon követhetőség mára már elsődleges alapkövetelménnyé vált.

Aki a kanyarban gyorsítani tud, az nyer a nyomdaiparban is. Példát mutattak olimpiai rövidpályás korcsolyázóink. Ezt bizonyítják mostani számunk hazai és külföldi esettanulmányai. Számos nyomdai szolgáltató felvette a kesztyűt. Piaci rátermettségüket minősítő versenyeken mérettetik meg. Elismeréseket vívnak ki Superbrands, MagyarBrands, Pegazus Díjak kiérdemlésével. Gratulálunk nekik! Egyre többen, egyre többet exportálnak. A magyar nyomdaipar közvetett exportban való részvételét nem mérik. Pedig egyetlen személygépkocsi sem hagyja el az országot öntapadós matricadekorációk vagy más nyomtatvány nélkül. Milyen terméket lehet nyomatlan csomagolásba tenni, raktározni, szállítani, eladni?

Fel kell ismernünk saját fontosságunkat. El kell fogadtatnunk valós produktumainkat megrendelőinkkel, a társadalommal. Ennek esetén vevőink könnyebben megérthetik és elfogadják alapanyagaink és technológiáink árnövekedéséből adódó árkorrekcióinkat. Mi, nyomdai és nyomtatott kommunikációs szolgáltatók még álmunkban sem gondolunk a magyar kereskedelmi láncok gyakorlatára, akik 15 év alatt a paradicsom kilós kiskereskedelmi árát 2 Ft-ról 500 Ft-re emelték. Vagy akiknél a 27%-os áfa csökkentése után változatlan a sertéshús ára.

Komoly szakma, igazi hivatás a nyomdászat. Ma is átmenet a művészet, a mívesség és az ipari termelés között. Érzék, szív és lélek kell hozzá a szakmai alázaton túl. Mindenki megtalálhatja benne az egyéniségének legjobban megfelelő kreatív alkotási lehetőséget. Csak meg kell látnunk, csinálnunk és el/át kell adnunk. És ekkor meg is lehet élni belőle. Ezek szellemében külön köszönetet mond szerkesztőségünk a békéscsabai Gécs Béla nyugdíjas nyomdásznak, tipográfusnak, hely- és nyomdatörténésznek, aki külön a PRINT & PUBLISHING olvasóinak Gutenberg halálának 550. évfordulója alkalmából plakátot tervezett és méltató cikket írt. Szeretettel ajánljuk ezt 20–21. oldalainkon. Jó olvasást!

                                                                                             Tolnai László

 

 

Share

Kiegészítő információk