Print & Publishing 142 (4)

Olvasóink értékelése:  / 0
ElégtelenKitűnő 

Kedves Olvasó!

Ismét eltelt egy év: a 2013-as. Visszagondolva rá, egyáltalán nem volt könnyű. Az év elején nem gondoltuk volna, hogy a kommunikációs és a grafikai
papírok felhasználási mennyisége csökken. A nyomtatott kommunikáció továbbra is várja a fellendülést, szerencsére azonban egyre többen tesznek,
teszünk érte. Az elmaradt hurrá optimizmus mellett mégis vannak, akik növekedni tudtak.

 

Megatrendek

Tudomásul kell venni, hogy a nyomtatott kommunikáció termékei a nyomtatott kommunikációban érdekeltek számára a legfontosabb. Minden más lobbi csak küzd ellene, sőt, próbálja teljesen megszüntetni. Egy személyigazolvánnyal biztosabban azonosíthatom magamat, mint egy biztonsági kóddal. Akönyvek, az újságok tartalmát nem lehet percenként módosítani. Viszont újságírókra és semmilyen szervezetre nem lesz szükség, ha képernyő előtt ülve kommenteket kommentálunk. Egy számlára hivatkozni lehet, változtatásának nyoma van, okának lennie kell. Mégis csökkennek az ilyen jellegű hagyományos printtermékek.
Sajnos, mint minden szakma, a nyomtatott kommunikáció is elöregedőben van. Talán nem azért kellene évente két évvel tovább dolgozni, hogy a fiatalok 30-40 éves korukig ne is juthassanak munkalehetőséghez. Természetszerűen az idősödő, lendületükből és munkavégző képességükből veszítők hangja a hangosabb. Az ő elégedetlenségük jobban kihallatszik és nyomja rá a bélyeget az ágazatra. A lendületes, változó jövőkép, a sikerek csendesebben jelennek meg a nyomtatott kommunikáció fórumain. Pedig itt sem kellene elkeserednünk, hiszen az online kommunikációnak és médiának annak ellenére, hogy természetszerűleg növekedni fog a szerepe, még a mai napig nincs üzleti modellje. A printet lehet eladni. Egyértelművé válik, hogy az ipar ipari bérmunkát végez. Ennek fonáksága, hogy a legdrágább berendezésekkel kell a legolcsóbb tömegtermékeket előállítani, hiszen így hatékony. Növekszik a nyomtatott kommunikáció területein a szolgáltatások szerepe. Azonban itt is ügyelni kell a maximális hatékonyságra, és jó terméket már csak jól lehet értékesíteni. Megfelelő marketing és PR, valamint egyéb szolgáltatások egész sorának integrálásával lehet említésre méltó nyereséget ezen a területen is elérni.

Változások szele

A nehéz év ellenére 2013-ban is közelebb került a nyomtatott kommunikáció valós helyéhez. Bizonyítják ezt a szakmai vásárok. A Printexpón a látogatók többsége ismeretlen volt, kereste a kézzel fogható termékeket. A PPDexpón a szakma vezetői össze tudtak fogni más ágazatokkal is. Túljutottak a „csak nekedmondomel" és „úgy is letagadom" gyakorlaton. Nyíltan osztották meg saját tapasztalataikat, együtt keresték az új utakat. Bebizonyosodott hogy az export plusz feladatot és szervezést jelent, de a növekedés mellett akár a hazai nyereségtartalmat is túl lehet szárnyalni. A jövőben beáll a hagyományos nyomdatermékek szintje. Azonban nem felejthetjük el, hogy az emberiség fennállása óta még soha ennyi terméket nem nyomtattak, sőt, a nyomdaipar öli meg és veszi el más szakmák kenyerét.

Minden kedves partnerünknek és olvasónknak jó egészséget, eredményekben gazdag, békés, boldog új esztendőt kívánunk összefogás mellett

Tolnai László és a szerkesztőség

Rudolf Messer, Sebestyén Zsuzsa, Sárai Tamás, Ballai József, Garai Péter, Gécs Béla, Fekete Klára, Nagy Zsófia, Nyemcsok László, Szabó László, Tarnóczi László, Tóth Tímea, Zöldi László

Share

Kiegészítő információk